اوت رایدرز (Outriders) عنوان بازی جدید استودیوی پیپل کن فلای (People Can Fly) است که توانسته توجه گیمرهای بسیاری را به خود جلب کند. تریلرهای تا کنون منتشر شده، نوید یک بازی سوم شخص با گیم پلی منحصر به فرد و داستانی متفاوت را می‌دهند. آیا این بازی می‌تواند جایگاهی بین بهترین بازی‌های سال 2021 پیدا کند؟ برای یافتن پاسخ این سوال و معرفی و بررسی تاریخ دقیق انتشار بازی اوت رایدرز برای کنسول پلی‌استیشن 4 (PS4) با ایستگاه بازی همراه باشید.

Outrider به محافظ یا مامور پلیسی گفته می‌شود که جلوتر از ماشینی که شخص مهمی در آن است حرکت می‌کند تا اصطلاحا آن را اسکورت کند. پس میشود کلمه Outrider را پیشرو و Outriders را پیش‌روندگان معنی کرد. بازی اوت رایدرز قرار است یک بازی نقش‌آفرینی تیم محور و سوم شخص باشد که فقط بصورت آنلاین قابل بازی کردن است. این بازی توسط استودیوی People Can Fly (پیپل کن فلای) ساخته شده و شرکت Square Enix (اسکوئر انیکس) هم قرار است ناشر بازی باشد.

به تاخیر افتادن تاریخ عرضه بازی اوت رایدرز (Outriders) حسابی تو ذوق منتظران این بازی زد. چون همانطور که میدانید این بازی قرار بود در ماه دسامبر (آذر و دی ماه خودمون) منتشر شود که نشد. در عوض، یک نسخه دمو از بازی در تاریخ هفتم اسفند ماه 99 منتشر شد تا فرصتی برای بهبود بازی و رفع باگ‌های آن برای کمپانی سازنده فراهم شود.

البته که تا زمان انتشار نسخه کامل بازی اوت رایدرز، نمی‌توان بررسی کاملی از آن به عمل آورد و ایستگاه بازی هم قصد ندارد تا آن زمان امتیازی به بازی بدهد. در حال حاضر قصد داریم یک تحلیل کلی براساس اطلاعات موجود از این بازی بکنیم.

از آنجاییکه شرکت سازنده و ناشر می‌توانند اطلاعات بسیاری را برای پیش‌داوری بازی در اختیارمان قرار دهند، بهتر است نیم‌نگاهی به کارنامه فعالیتشان بیندازیم. استودیوی بازی سازی People Can Fly که در لهستان واقع شده، در ابتدای فعالیتش درحالیکه فقط توانسته بود 2 نسخه از بازی “Painkiller” بسازد، با مشکلات مالی جدی روبرو شد. به همین خاطر ناچار شد سهم عمده‌ای از شرکتش را به شرکت Epic Games واگذار کند. این شراکت باعث شد تا این دو، بازی‌های برجسته‌ای مثل “Bulletstorm (2011)” و “Gears of War: Judgment (2013)” را با همکاری هم بسازند. البته در سال 2015 این دو شرکت مجددا از هم جدا شدند و از آن به بعد، استودیوی People Can Fly فعالیتش را بصورت مستقل ادامه داد. استودیوی People Can Fly بازی‌هایی ازجمله Painkiller، Gears of War ، Bulletstorm و Fortnite را در کارنامه خود دارد.

نوبتی هم باشد، نوبت ناشر بازی یعنی Square Enix شده است که عملکردش را بسنجیم و یک بررسی کلی از آن داشته باشیم. Square Enix یک شرکت ژاپنی است که خودش کالا یا خدماتی ارائه نمیدهد، بلکه با خرید سهام شرکت‌های دیگر با آن‌ها شریک می‌شود. پس یعنی هروقت اسم این شرکت می‌آید، احتمالا پای شرکت‌های دیگری هم وسط است. بطور کلی، این شرکت تاکنون بازی‌هایی مثل Final Fantasy، Tomb Raider، Deus Ex و Just Cause رو به اسم خودش منتشر کرده که بدک نیست.

حال می‌رسیم به موتور ساخت بازی؛ موتور بازی اوت رایدرز (Outriders) چهارمین نسخه موتور Unreal Engine است. آنریل انجین (Unreal Engine) در ابتدا برای ساخت بازی‌های تفنگی اول شخص ساخته شد، اما بعدا برای ژانرهای دیگر نیز بکار رفت. این موتور بخاطر قدرت و توانایی قابل توجهی که در خلق صحنه‌های گرافیکی داشت، برای پلتفرم‌های دیگر و حتی صنایع دیگری ازجمله صنعت فیلم‌سازی هم بکار برده شد.

گیم پلی بازی اوت رایدرز (Outriders) چگونه است؟

گیم پلی بازی اوت رایدرز (Outriders) به سبک تیراندازی و نقش‌آفرینی است که از دید سوم شخص ساخته شده است. این بازی هم بصورت انفرادی (Solo) و هم بصورت جمعی (با دوستان)، اما فقط بصورت آنلاین قابل اجرا است که در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های هر کدام خواهیم پرداخت.

درست است که گیم پلی بازی اوت رایدرز این امکان را به شما نمی‌دهد که مانند سایر بازی‌های نقش‌آفرینی (RPG) با گرفتن تصمیمات بزرگ روند بازی را تغییر دهید، اما اینکه قادر خواهید بود تا تقریبا با تمام شخصیت‌های غیربازیکن در بازی مکالمه انتخابی و دلخواه خود را داشته باشید و نتایج اعمالتان را در دنیای بازی ببینید، باعث شده است تا این بازی در دسته بازی‌های نقش‌آفرینی قرار گیرد. برای مثال با کامل کردن مراحل فرعی  بازی (Side Missions)، می‌توانید از تخفیفات دائمی برخوردار شوید.

بیشتر آنچه در محیط گیم پلی نسخه دموی بازی Outriders می‌بینیم، برخلاف جهان سرسبز و منظره‌های زیبایی که در تریلرها وعده داده شده بود، سرزمین‌های جنگ‌زده بی‌رنگ و روح و کمپ‌های پناهندگان آواره است که حس و حال پسا آخرالزمانی به بازیکن می‌دهد. البته جای شکرش باقی است که قرار است در نسخه کامل بازی اوت‌ ایدرز شاهد محیط‌ها و شخصیت‌های متفاوت‌تری باشیم.

بخش اعظمی از گیم پلی بازی Outriders را نبردها تشکیل می‌دهند. چه در بازی انفرادی و چه در بازی جمعی، درگیری‌های مسلحانه به طرز دیوانه‌واری میدان‌های نبرد را به خاک و خون می‌کشد. این درگیری‌ها چنان شدید هستند که حتی ممکن است قفسه سینه دشمنان را در حال قل خوردن در هنگام نبرد ببینید! اوت رایدرها چنان بیرحمانه دشمنان خود را نابود می‌کنند که آرزو کنید کاش پر گرگ بیابان هم به پرشان نخورد! البته برای اینکه بتوانید بتل‌های بازی را هرچه بیرحمانه‌تر پشت سر بگذارید، بازی سلاح‌های متنوع زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

درحالیکه دیگر بازی‌های تیراندازی معمولا در گیم پلی خود توانایی‌های متفاوتی مثل شفابخشی برای بازیکنان دارند، بازی اوت رایدرز تمرکزش را صرفا بر به زانو درآوردن دشمنان گذاشته است. تقریبا تمام نیروها و توانایی‌هایی که در نسخه دموی این بازی خواهید داشت، مهارت‌های جنگی بوده و به نابودی هرچه سریع‌تر دشمنانتان کمک خواهد کرد.

آنچه قرار است در بخش تک نفره یا تیمی بازی اوت رایدرز تجربه کنید، بسته به کلاسی که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود. از آنجاییکه بنظر می‌آید بخش کمپین بازی (تک نفره) نزدیک به 30 ساعت طول داشته باشد، شما باید بهترین کلاس را برای داشتن تجربه‌ای بهتر انتخاب کنید. کلاس‌های بازی شامل 4 کلاس جادوگر آتش (Pyromancer)، جادوگر تکنولوژی (Technomancer)، حقه‌باز (Trickster) و ویرانگر (Devastator) می‌باشند که هر کدام توانایی‌های ویژه خود را به شخصیت بازیکن خواهند داد.

مثل اکثر بازی‌های دیگری که شخصیت بازی با گشتن محیط، آیتم‌های مختلفی پیدا می‌کند، در بازی اوت رایدرز (Outriders) نیز می‌توان آن آیتم‌ها را روی سلاح‌ها بست، فروخت یا برای ساخت ابزارهای بهتر بکار برد. به علاوه، بازیکن می‌تواند در هر کمپ مدل مو، بدن و خط و خال‌های شخصیت را به سلیقه خودش تغییر دهد. لباس‌ها و سلاح‌ها نیز به همین شکل قابل شخصی‌سازی شدن هستند. همین موارد باعث شده است تا این بازی در دسته بازی‌های نقش‌آفرینی قرار بگیرد.

گوستاوو فرینگ در نقش آنتون کستیلو

داستان بازی اوت رایدرز چیست؟

داستان بازی اوت رایدرز (Outriders) در زمان آینده رقم میخورد؛ آینده‌ای که در آن زمین دیگر سیاره‌ای قابل سکونت نیست. جنگ‌ها و درگیری‌های متوالی و تغییرات آب و هوایی، سیاره زمین را به جایی تبدیل کرده است که هیچ انسانی وجود نکند آن را برای زندگی انتخاب کند! دقیقا در همین زمان است که نژاد بشر تصمیم می‌گیرد به عنوان فن آخر استاد، در سال 2159 برای بقایش تلاش کند. آخرین بازمانده‌ها از نژاد بشر، سوار بر دو سفینه، به سمت سیاره جدیدی به اسم ایناک (Enoch) راهی سفری طولانی می‌شوند. سفری که 80 سال در فضا به طول می‌انجامد (یا حضرت سفر!) و اکثر مسافرانش در خواب سرمازیستی (خوابی که بدن در دمایی بسیار پایین نگه‌داری می‌شود) یخ زده و از بین می‌روند. در نهایت، فقط یکی از دو سفینه به نام دِ فلورز (The Flores) می‌توانند با موفقیت خود را به مدار سیاره ایناک برسانند.

در این بخش از داستان بازی Outriders است که شما به عنوان یک اوت‌رایدر و یکی از اعضای گروه اوت رایدرز (گروهی نخبه از پیشگامان و کاوشگران)، سیاره ایناک را بر حسب تصادف پیدا می‌کنید و در اسکان انسان‌ها به مافوق‌های خود کمک می‌کنید. سرانجام، به همراه دوستان اوت‌رایدر خود، متوجه سیگنالی می‌شوید که از جایی در همان سیاره ارسال می‌شود. اما بعد از طوفانی غیرطبیعی به نام آنومالی (Anomaly) که دمار از روزگار شما و دوستانتان درمی‌آورد، تمام جهنمیان آزاد می‌شوند.

طوفان آنومالی اثرات بلندمدتی را بر روی بدن شما می‌گذارد که بلافاصله بعد از به مشکل خوردن جریان کمک به اسکان انسان‌ها بخاطر همین طوفان، به تدریج شروع به پدیدار شدن می‌کنند. در روند داستان بازی اوت‌ ایدرز، از شانس بدتون، به مدت 30 سال در محفظه‌های خواب سرمازیستی گیر می‌افتید. وقتی از خواب ناز بیدار می‌شوید، با دنیایی پر از کشمکش با گیاهان و حیوانات خطرناک و افرادی که تحت تاثیر طوفان به موجوداتی به نام Altered (تغییریافته) تبدیل شده‌اند، مواجه می‌شوید.

طی جریاناتی خواهید فهمید که خود شما هم به یک آلترد تبدیل شده‌اید که توانایی‌های خارق‌العاده‌ای دارد. (معلوم میشه شانستون خیلی هم بد نبوده!) حالا شما مانده‌اید با سیاره‌ای پر از آلتردها، گروه‌هایی که با یکدیگر در جنگ هستند و امید به اینکه آن سیگنال هنوز وجود داشته باشد و به قول شاعر یک روز خوب بیاید!

تاریخ دقیق انتشار بازی Outriders برای PS4

تاریخ دقیق عرضه نسخه کامل بازی اوت رایدرز (Outriders) برای کنسول پلی‌استیشن 4 (PS4) طبق اعلامیه رسمی اسکوئر انیکس، قرار بود 14 بهمن ماه 1399 باشد که به تعویق افتاد. شرکت، تاریخ جدید عرضه بازی را 12 فروردین ماه سال 1400 اعلام کرده است.

تاریخ انتشار نسخه دموی بازی اوت رایدرز نیز 7 اسفند ماه سال 1399 بود که سر موعد به بازار عرضه شد.

نسخه کامل بازی اوت رایدرز هم اکنون در سایت شرکت اسکوئر انیکس، آمازون و سونی برای پیش‌خرید عموم قرار داده شده است.

نتیجه‌گیری ایستگاه بازی درباره بازی اوت رایدرز (Outriders)

با توجه به اینکه بعد از گذشت 10 روز از تاریخ انتشار نسخه دموی بازی اوت رایدرز (Outriders)، بیش از 2 میلیون نسخه از آن پیش‌فروش شده است، می‌توان نتیجه گرفت که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سال 2021 خواهد بود. البته که این استقبال بی‌دلیل هم نبوده است.

گیمرها به دنبال بازی هستند که علاوه بر مهیج بودن، چیز جدیدی هم برای ارائه داشته باشد. یکنواختی مشکل این روزهای صنعت گیمینگ شده است و سخت می‌شود از بین این همه بازی متنوع که هر ساله به بازار عرضه می‌شوند، یک بازی منحصربه‌فرد با ویژگی‌های جدید پیدا کرد.

با نسخه دمویی که شرکت پیپل کن فلای (People Can Fly) ارائه داد، امید به اینکه بازی اوت رایدرز همان راه‌حل مشکل است، به گیمرها برگشت. استفاده از موتور بازی آنریل انجین 4 (Unreal Engine 4) که در خلق صحنه‌های گرافیکی بی‌نظیر زبانزد است، داستان نویسی نو و خلاقانه، گیم پلی تیراندازی-نقش‌آفرینی نسبتا راضی کننده و جذابیت‌های بصری بازی ازجمله دلایلی است که ایستگاه بازی آینده امیدوار کننده‌ای را برای بازی آنلاین Outriders متصور است.

نویسنده: تیم ایستگاه بازی

منبع: IGN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...