تصویر روی جلد بازی Mass Effect Legendary Edition

اگه شما هم یکی از طرفداران قدیمی بازی مس افکت هستید و با فرمانده شپرد روزهای فراموش نشدنی رو پشت سر گذاشتید، باید به عرضتون برسونیم که اینبار قراره هر 3 نسخه اصلی این بازی رو یکجا داشته باشید. شرکت Electronic Arts داره یه مجموعه سه گانه بهیود یافته و ریمستر شده از این بازی رو با عنوان «مس افکت لجندری ادیشن» راهی بازار می‌کنه. ایستگاه بازی طبق معمول، با جدیدترین اخبار و اطلاعات از بازی های ویدئویی روز دنیا، میخواد به نقد و بررسی تغییرات گیم پلی، داستان و تاریخ انتشار بازی Mass Effect Legendary Edition برای پلتفرم کامپیوتر (PC) و کنسول پلی استیشن (PS4) و ایکس باکس وان (Xbox One) بپردازه. پس اگه دوتا چشم دارید، دوتای دیگه هم قرض کنید و تا آخر این مقاله رو با دقت مطالعه کنید تا از سیر تا پیاز تغییرات نسخه لجندری ادیشن بازی مس افکت باخبر شوید.

مس افکت لجندری ادیشن (Mass Effect Legendary Edition) مجموعه‌ای سه‌گانه از بازی‌های ویدئویی مس افکت (1، 2 و 3) است. سازنده بازی Mass Effect Legendary Edition استودیوی کانادایی بازی‌سازی BioWare است. بایو وِر (BioWare) با همکاری دو استدیوی Abstraction Games و Blind Squirrel Games موفق به ساخت و توسعه این نسخه از بازی شده. استودیوی BioWare در سال 2007 به مالکیت شرکت Electronic Arts دراومد که خودش قراره ناشر این بازی باشه. یعنی یجورایی کل فرآیند ساخت و انتشار این بازی برعهده شرکت الکترونیک آرتزه.

تو این مجموعه، هر 3 شماره بازی مس افکت رو بصورت ریمستر شده خواهید داشت. منظور از ریمستر کردن یه بازی ویدئویی اینه که بیان کیفیت صدا یا تصویر یه بازی که قبلا ساخته شده رو بهبود بدن.

بازی Mass Effect 1 که اولین شماره از این سه‌گانه است، ارتقاهای گسترده‌تری نسبت به دوتا نسخه دیگه داشته؛ مخصوصا تو مکانیک مبارزات بازی، روندن وسایل نقلیه و زمان‌های لودینگ (Loading). ساخت نسخه لجندری ادیشن به سرپرستی و نظارت مک والترز (Mac Walters) از سال 2019 استارت خورد. اگرچه شرکت بایو ور در ابتدا تصمیم داشت نسخه لجندری بازی مس افکت رو از نو بازسازی کنه (که بهش اصطلاحا میگن ریمیک کردن)، اما در آخر تصمیم بر این شد که به همون نسخه ریمستر شده بسنده کنند تا اصالت نسخه‌های اوریجینال این مجموعه حفظ بشه.

بایو ور، مس افکت لجندری رو با استفاده از سومین نسخه‌ی موتور بازی‌سازی آنریل انجین (Unrel Engine 3) ساخته که به شرکت اپیک گیمز (Epic Games) تعلق داره. شاید براتون سوال شده که چرا نیومدن از نسخه آخر این غول بازی سازی، یعنی آنریل انجین 4، استفاده کنن؟ به این خاطر که نسخه اصلی تک تک این بازی‌ها (یعنی مس افکت 1، 2 و 3) قبلا با موتور آنریل انجین 3 ساخته شدند و شرکت هم قصد نداشته تا خیلی از محتوای اصلی این بازی‌ها دور بشه. وگرنه کی بدش میاد گرافیک فضایی آنریل انجین 4 رو روی بازی‌هاش داشته باشه؟! البته ناگفته نمونه که نسخه لجندری مس افکت، همین الانشم که با آنریل انجین 3 ساخته شده، کلی از نظر گرافیکی پیشرفت داشته.

در تاریخ 7 نوامبر سال 2020 (17 آبان 1399) بود که شرکت الکترونیک آرتز برای اولین بار از تصمیمش برای انتشار بازی Mass Effect Legendary Edition برای کامپیوتر (PC)، پلی استیشن 4 (PS4) و ایکس باکس وان (Xbox One) خبر داد. این بازی بخاطر داشتن سطح بالایی از خشونت، حرفای بی‌تربیتی و قماربازی، برای گروه سنی بالای 18 سال مناسبه.

دیگه وقتشه که بریم سراغ نقد و بررسی گیم پلی، داستان و تاریخ انتشار بازی Mass Effect Legendary Edition. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا باهم ببینیم این لجندری ادیشن لجندری ادیشن که دو ساله میگن دقیقا چیه و چه تغییراتی نسبت به نسخه‌های اصلی داشته.

تفاوت کیفیت تصویر بازی مس افکت لجندری ادیشن با نسخه های اصلی

بررسی گیم پلی بازی Mass Effect Legendary Edition

بازی Mass Effect Legendary Edition یه بازی شوتر (تیراندازی)، سای فای (علمی تخیلی (Sci-Fi)) و نقش آفرینی آفلاینه که می‌تونید بصورت یک نفره (Single Play) تجربه‌اش کنید. این نسخه (لجندری ادیشن) شامل سه شماره از مجموعه بازی های مس افکت (1، 2 و 3) است که تمامی DLC هایی که قبلا بطور رسمی برای هر کدوم منتشر شده بود رو تو خودش داره.

گیم پلی بازی Mass Effect Legendary Edition از دید سوم شخص طراحی شده و داستان در فضای کهکشان راه شیری رقم می‌خوره. شما شخصیت فرمانده شپرد (Commander Shepard) رو تو قرن بیست و دوم میلادی کنترل می‌کنید که یه سرباز کارکشته‌اس. (اگه هر قرن رو 100 سال در نظر بگیریم، قرن بیست و دوم میشه از سال 2100 تا 2200)

فرمانده شپرد هویت انسانی داره و تلاش می‌کنه تا کل ساکنین کهکشان رو در برابر سفینه‌های جنگی فوق پیشرفته‌ای به نام ریپر (Reaper) باهم متحد کنه. ریپرها دشمن اصلی شما تو این سه‌گانه هستند که هر 50 هزار سال باعث انقراض دسته جمعی کل ساکنین کهکشان میشن. ریپرها (به معنی فرشته مرگ) این قابلیت رو دارند که با استفاده از قدرت تلقین، ذهن افراد رو شستشو بدن (ایده‌ها و افکاری که خودشون می‌خوان رو به ذهن افراد القا کنند.) ریپرها خدمه‌ای دارند که می‌تونن به شکل و ظاهر موجودات زنده کهکشان دربیان.

چطوریه که این بازی نقش آفرینی محسوب میشه؟

سوال خیلی خوبیه. وقتی میگیم گیم پلی نسخه لجندری بازی مس افکت سبک نقش آفرینی داره، یعنی شما می‌تونید شخصیت فرمانده شپرد رو به سلیقه خودتون شخصی‌سازی کنید. جالبه بدونید اخلاق شپرد کاملا بستگی به شما (بازیکن) داره. تو هر کدوم از 3 بازی مجموعه Mass Effect Legendary Edition شما کاملا حق دارید تا انتخاب کنید که بازی چطور جلو بره و داستان چطوری رقم بخوره. چیزی که لازمه بدونید اینه که انتخاب‌های شما میتونه تو روند تمام شماره‌ها تاثیر بذاره. مثلا اگه شما تو نسخه Mass Effect 1 انتخابی کنید، این انتخاب شما تاثیر خودش رو بر کل مجموعه میذاره و ممکنه نتیجه انتخابتون رو تو نسخه‌های بعدی (2و 3) ببینید.

تغییرات نسخه لجندری ادیشن بازی مس افکت نسبت به نسخه‌های اصلی

تو نسخه لجندری ادیشن، هر 3 شماره بازی مس افکت (1، 2 و 3) ریمستر شده‌اند. همونطور که جلوتر گفتیم، وقتی یه بازی رو ریمستر می‌کنن، یعنی از نظر سمعی و بصری روش کار می‌کنن و کیفیت صدا و تصویرش رو بهبود میدن. تغییرات نسخه لجندری ادیشن بازی مس افکت هم از این قاعده مستثنا نبوده و نسبت به نسخه‌های اصلی خودش کلی تغییرات کوچک و بزرگ داشته.

تو هر 3 این بازی‌ها، تکسچرها، شِیدرها، مدل‌ها و ویژگی‌های فنی بهبود پیدا کرده‌اند. تکسچر (Texture) یه روکش دو بعدیه که روی مدل‌های سه بعدی کشیده می‌شه که اون مدل‌ها با جزئیات بنظر بیان. بدون تکسچر، همه چی فقط یه طرحه و جزئیات نداره. شیدر (Shader) هم تعیین می‌کنه که هر پیکسل از صفحه، چجوری بنظر بیاد و چه رنگی داشته باشه. شیدرها معمولا برای اضافه کردن نور و سایه به مدل‌های سه بعدی بکار میرن.

جدا از این‌ها، رزولوشن هر 3 بازی هم، وضوح بیشتری پیدا کرده و در فریم‌های بالاتری بر ثانیه نسبت به نسخه‌های اصلی خودشون اجرا میشن. رزولوشن، مقدار پیکسلیه که روی صفحتون نمایش پیدا می‌کنه و کیفیت کلی تصویر رو تعیین می‌کنه.

برعکس نسخه‌های اصلی، برای هر کدوم از 3 بازی موجود تو نسخه لجندری مس افکت، شما میتونید از یه مدل مونث برای شخصیت فرمانده شپرد استفاده کنید. به جبران اینکه تو این نسخه خبری از بازی چند نفره (Multiplayer) نیست، تو نسخه‌های مس افکت 2 و 3 از این سه گانه، شاهد اضافه شدن تنظیماتی ازقبیل سیستم آمادگی کهکشانی (Galactic Readiness) هستیم که قبلا تو Mass Effect 3 داشتیمش.

Mass Effect 1 از دوتا نسخه بعدی خودش ارتقاهای گسترده‌تری داشته تا جایی که انگار به‌کلی ریمیک (بازسازی) شده. این بازی شامل بروزرسانی‌های بصری زیادی ازجمله جلوه‌های دود و پرتوهای نوری است. بجز گرافیک، سیستم مبارزه‌ای گیم پلی بازی هم تغییراتی داشته تا با نسخه‌های 2 و 3 هماهنگ‌تر بشه. از این تغییرات میشه به قفل شدن طولانی‌تر نشونه روی دشمن، تعریف شدن دکمه Melee Attack، سلاح‌های متعادل شده و بهبود سیستم هوش مصنوعی دشمنان اشاره کرد. غول های بازی Mass Effect Legendary Edition هم، تنظیماتی ازجمله ذخیره خودکار (Auto Saving) زود به زودتری پیدا کرده‌اند تا اون حس ناامید شدن بازیکنا از کل دنیا رو برطرف کنه.

سرعت و ظاهر ماکو (Mako)، که وسیله نقلیه‌ای مناسب برای همه نوع زمینیه و بازیکن دائما برای جابجایی ازش استفاده می‌کنه هم، بطور مطلوبی آپدیت شده. علاوه بر همه این‌ها، چرخیدن و گشت و گذار تو محیط بازی تا حد زیادی بهبود پیدا کرده؛ بطوری که دیگه لازم نیست نصف عمرتونو تو آسانسورها بگذرونید تا بازی لود بشه.

بطور کلی، تغییرات نسخه سه گانه لجندری ادیشن بازی مس افکت نسبت به نسخه‌های اصلی خودش، به شرح زیره:

  • زیباسازی مسیرهای عبور در محیط بازی
  • بهبود مواد و جزئیات محیط
  • بهبود کیفیت پوست بدن
  • نزدیک شدن جزئیات سطوح به واقعیت
  • بهبود یا بازسازی تمام تکسچرها
  • مدل‌های سه بعدی با جزئیات‌تر
  • بهبود سایه چشم شخصیت ها
  • نورپردازی مجدد دنیای بازی
  • ریمستر کردن بازی در کیفیت 4K (اولترا اچ دی)
  • داشتن بیشتر از 40 تا DLC
عکس یکی از شخصیت های فضایی بازی Mass Effect Legendary Edition

داستان نسخه سه گانه بازی Mass Effect Legendary Edition چیست؟

داستان بازی Mass Effect Legendary Edition که مجموعه‌ای بهبود یافته از مس افکت 1، 2 و 3 است، تا قبل از نسخه Andromeda به تفکیک به شرح زیره:

داستان بازی Mass Effect 1

داستان بازی مس افکت 1 اینجوری شروع میشه که در سال 2148، نسل بشر ویرانه‌هایی در مریخ کشف می‌کنه که به یه نژاد ناشناخته باستانی به نام پروتیَن‌ها (Protheans) تعلق داشته. بعد از این جریان، نسل بشر به اسرار فیزیک پی می‌بره و از وجود چیزی به نام عنصر صفر (Element Zero) مطلع میشه. تو قدم بعدی، انسان‌ها موفق میشن یه شبکه‌ای پیدا کنن که از طریق اون بتونن به تمام نقاط کهکشان سفر کنن. تو داستان بازی Mass Effect 1 این همون نقطه‌ایه که بشر سفر خودش رو به فضا شروع می‌کنه.

35 سال بعد (یعنی تو سال 2183 میلادی)، شما در نقش ستوان شپرد سوار بر سفینه نورمندی (Normandy) بازی رو استارت می‌زنید. شپرد وظیفه داره که به قرارگاه انسان‌ها تو سیاره ایدن پرایم (Eden Prime) بره و یه برج دیده‌بانی رو پیدا کنه. شپرد و افرادش خیلی زود می‌فهمن که ارتش گِت (Geth) به رهبری سارن آرتریوس (Saren Arterius) به قرارگاه انسان‌ها حمله کرده. آرتریوس برج دیده‌بانی پروتین‌ها رو فعال می‌کنه و ریز می‌پیچه. همون موقع، شپرد رویایی از صحنه‌های جنگ و مرگ و میر می‌بینه.

بعد از این، سفیری به نام دونل اودینا (Donnel Udina) از ایستگاه سیتادل، سفینه نورمندی رو احضار می‌کنه. شپرد سعی می‌کنه شورای سیتادل رو از قضیه خیانت سارن آرتریوس باخبر کنه ولی چون هیچ مدرک معتبری برای ارائه به شورا نداره، شورا در خروج رو نشونش میده! بعد از گذشت این جریانات، شپرد متوجه میشه که کسی به نام Tali’Zorah نوار ضبط شده‌ای از سارن آرتریوس داره که قضیه خیانت سارن رو ثابت می‌کنه. نوار، یه چیز دیگه رو هم نشون میده؛ اطلاعاتی از بازگشت ریپرها. ریپرها (Reaper) نژادی بسیار پیشرفته از ماشین‌های فضایی هستند که از موجودات فضایی طبیعی و مصنوعی تشکیل شده‌اند و این باور وجود دارد که هر 50 هزار سال یکبار، کل موجودات کهکشان را نابود می‌کنند.

اون‌ها، مدارکی که داشتن رو به شورا ارائه میدن و نهایتا شورا سارن رو از مقامش خلع می‌کنه و شپرد رو جاش میذاره و فرماندهی سفینه نورمندی دوباره به شپرد سپرده میشه. بعد از اون، شپرد مسئول متوقف کردن نقشه‌های سارن میشه تا بفهمه ریپرها با استفاده از چه نیرویی می‌خوان کل موجودات هستی رو از بین ببرند.

شپرد می‌فهمه که تهدید ریپرها از جایی خارج از کهکشان راه شیری آب میخوره و سارن هم باهاشون همدسته و تمام مدت سعی می‌کرده بهشون کمک کنه. چیزی طول نمی‌کشه که شپرد میفهمه ریپرها با استفاده از یه شبکه ارتباطی دیگه می‌تونن به قلب ایستگاه سیتادل نفوذ کنن و نقشه خودشون رو از اونجا عملی کنن.

پایان داستان بازی Mass Effect 1 به انتخاب‌های شخصیت بستگی داره که توسط شما انجام میشه.

داستان بازی مس افکت 2

داستان بازی مس افکت 2 تو قرن بیست و دوم (2100 تا 2200) و بعد از داستان 1 اتفاق می‌افته. هنوز چند هفته از قضیه حمله ریپرها نگذشته که، یه خطر انقراض دیگه داره نسل بشر رو تهدید می‌کنه؛ خطر انقراض توسط حشره‌های دورگه‌ای به اسم کولکتور (Collector).

لازمه بدونید که مثل دفعه قبل، شما شخصیت فرمانده شپرد رو کنترل می‌کنید و بلافاصله بعد از شروع بازی میتونید ویژگی‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌های فرمانده رو به سلیقه خودتون عوض کنید. جدا از این، شما میتونید سیوهای (Save) نسخه 1 رو هم به بازیتون اضافه کنید.

در جایی از داستان، به سفینه نورمندی که در حال گشت‌زنیه حمله میشه و تمام خدمه ازجمله شخصیت اصلی بازی Mass Effect 2 که فرمانده شپرد باشه، مجبور میشن سفینه خودشون رو ترک کنن اما فرمانده موفق به فرار نمیشه و با انفجار سفینه، اونم دار فانی رو وداع میگه. بعد از این قضیه، یه ایستگاه تحقیقاتی بدن بی‌جون فرمانده رو پیدا می‌کنن و با خودشون میبرن تا بلکه بتونن کاری براش بکنن و نجاتش بدن. اونا موفق می‌شن و 2 سال بعد، شپرد گیج و متعجب به هوش میاد.

کمی بعد، شپرد مجددا به زندگی قبلی خودش برمیگرده و تلاش می‌کنه تا با همکاری تیمش فرار کنه. وقتی موفق به فرار میشن، شپرد می‌بینه تو این مدت که نبوده، تمام قرارگاه‌هایی که انسان‌ها توش مستقر بودند از کهکشان ناپدید شده‌اند و دیگه خبری از آدم‌ها نیست.

فرمانده شپرد حالا با تیم جدید خودش برای انجام تحقیقات و جمع کردن مدرک از یکی از حمله‌های اخیر کولکتورها، به محل اعزام میشه. شپرد حالا یه ماموریت داره؛ که کولکتورها رو که توسط ریپرها کنترل میشن، نابود کنه. پس با تیمش راهی ماجراجویی در فضای کهکشان میشه تا گوش دشمناش رو ببره.

داستان بازی Mass Effect 3

داستان بازی Mass Effect 3 6 ماه بعد از وقایع مس افکت 2 اتفاق می‌افته. در ابتدای بازی، متوجه میشیم که بازگشت ریپرهای مخوف نزدیکه و چیزی نمونده تا زمین ارتباطش رو با پایگاه‌های خارج از منظومه شمسی از دست بده و استحکاماتشون با حمله ریپرها نابود بشه. شما بازم شخصیت فرمانده شپرد رو کنترل می‌کنید.

اینبار، علاوه بر ماموریت اصلیتون که شکست ریپرها باشه، باید با نیروهای سربروس (Cerberus)، که تو قسمت قبلی شما رو از مرگ نجات دادند هم بجنگید. در ابتدای داستان، شما عازم یک آزمایشگاه تو مریخ میشید که ادعا می‌کنه بالاخره موفق شده اسلحه‌‎ای مخصوص برای شکست ریپرها بسازه.

از اونجاییکه مس افکت 3 آخرین بازی مجموعه لجندری ادیشنه و داستانش بستگی به انتخاب‌ها و کارهای شما تو نسخه‌های قبلی (1 و 2) داره، داستان نهایی و نتیجه اصلی این قسمت برای هر کس، بسته به گیم پلی و عملکردش تو نسخه‌های قبلی، متفاوت خواهد بود.

در کل، تو قسمت سوم، شما تلاش می‌کنید تا تمام ساکنین منظومه رو برای مقابله و جنگ علیه ریپرها، باهم متحد کنید. اینکه چی پیش میاد و چجوری، بستگی به خودتون داره و این شمایید که باید بفهمید.

تاریخ انتشار بازی Mass Effect Legendary Edition

ساخت مجموعه سه گانه بازی مس افکت لجندری ادیشن از سال 2019 (1398) تحت نظارت و کارگردانی مک والترز (Mac Walters) کلید خورد که نهایتا قراره امسال به دستمون برسه. شرکت سازنده بازی، یعنی الکترونیک آرتز، تاریخ انتشار Mass Effect Legendary Edition رو 14 ماه می سال 2021 (24 اردیبهشت 1400) اعلام کرده و بازی قراره برای بازی‌بازهای پلتفرم کامپیوتر (PC)، دستگاه پلی استیشن (PS4) و ایکس باکس وان (Xbox) عرضه بشه.

نویسنده: تیم ایستگاه بازی

منابع:

EA

gamesradar

pcgamer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *